Kabinet ziet EU-lijn in vliegbelasting, KLM vreest duurste tickets van Europa

Volgens het kabinet sluit Nederland met de nieuwe vliegtaks aan bij Europese regels. KLM denkt dat het reizigers juist wegjaagt naar het buitenland.

3 min. leestijd
Vliegtuig bij Schiphol Airport.
Vliegtuig bij Schiphol Airport. (Bron foto: iStock)

Het kabinet wil de vliegbelasting aanpassen. Momenteel is de vliegbelasting bijna dertig euro voor elke vlucht. Het demissionaire kabinet stelt in de miljoenennota voor om de drie verschillende tarieven in te voeren voor korte vluchten, middellange vluchten en lange vluchten. De vliegbelasting voor lange vluchten wordt, als het aan het kabinet ligt, in 2027 ruim zeventig euro. Al zal dat bedrag iets hoger liggen, aangezien er nog wordt gecorrigeerd voor inflatie.

Volgens het kabinet is deze beprijzing nodig zodat Nederland zich aansluit bij andere Europese landen die al verre vluchten belasten. Daarnaast sluit het beter aan bij de milieuschade van verschillende typen vluchten, omdat langeafstandsvluchten momenteel relatief goedkoop uitvallen in verhouding tot hun CO₂-uitstoot, zo schrijft het kabinet in de miljoenennota. De vliegbelasting geldt overigens alleen voor reizigers die vanaf Nederland vertrekken. Passagiers die overstappen betalen geen vliegbelasting, zodat Schiphol zijn netwerkfunctie behoudt en reizigers niet dubbel belast worden.

Naar het buitenland

KLM is het niet eens met de redenering van het kabinet. “Deze vliegbelasting maakt Nederland op alle afstanden het duurste land van de Europese Unie”, zegt Marjan Rintel, de baas van KLM. Volgens haar zorgt de vliegbelasting ervoor dat nog meer Nederlanders de auto pakken om vanuit luchthavens over de grens te gaan vliegen. “Dit helpt het klimaat dus niet.”

KLM claimt op basis van eigen onderzoek dat 74 procent van de Nederlanders overweegt om vanaf België of Duitsland te vertrekken, als de Nederlandse vliegtickets door de belasting duurder worden. Opmerkelijk, want in Duitsland gelden ook drie verschillende tarieven, waar langeafstandsvluchten worden belast met een bedrag van rond de zeventig euro. In België zijn de belastingen wel lager. Er geldt bij onze zuiderburen een heffing van tien euro voor vluchten onder de vijfhonderd kilometer. Voor vluchten langer dan vijfhonderd kilometer betalen passagiers vijf euro vliegbelasting.

Opbrengsten

De opbrengsten van de vliegbelasting van 1,1 miljard euro moeten volgens Rintel worden geïnvesteerd in verduurzaming van de luchtvaart. “Op dit moment gaat er geen cent van de opbrengsten naar verduurzaming van de luchtvaart. Gezinnen die honderden euro’s betalen aan vliegbelasting mogen tenminste verwachten dat hun geld ook echt bijdraagt aan minder uitstoot”, zegt zij.

Meer weten over Europese vliegbelastingen en mobiliteit? Eindredacteur Sander van Vliet neemt je elke twee weken mee in de Nieuwsbrief Mobiliteit met verdiepende verhalen, interviews en analyses. Abonneer je nu en ontvang deze week onder meer een uitgebreide verhaal over de andere Prinsjesdagplannen voor mobiliteit exclusief in jouw mailbox.