Interview | Utku Küçükosmanoğlu zit namens Metropoolregio Amsterdam vroeg aan de tekentafel in Brussel

Steeds meer regio’s sturen iemand naar Brussel om daar hun belangen te behartigen. Ook de Metropoolregio Amsterdam zit sinds kort in Brussel. Utku Küçükosmanoğlu praat er met diplomaten, Europarlementariërs en alle andere mensen die van dienst kunnen zijn.

4 min. leestijd
(Bron foto: Utku Küçükosmanoğlu)

Op Square de Meeus, op een steenworp afstand van het Europees Parlement en zo’n 10 minuten bij de Europese Commissie en Raad vandaan, ligt het kantoor van allerlei lokale en regionale vertegenwoordigers in Brussel. Lokale regeringen uit Griekenland, Roemenië en Cyprus huren er een ruimte. Maar er zitten ook Nederlanders. De gemeente Amsterdam bijvoorbeeld, of Den Haag en Rotterdam. Maar sinds kort ook de MRA, de Metropool Regio Amsterdam. Utku Küçükosmanoğlu is als pilot vooruitgestuurd naar Brussel om de wensen van de MRA bij de Europese instanties op de kaart te zetten en terug te rapporteren naar huis. 

De MRA is een samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland. 30 gemeenten nemen er aan deel van Lelystad tot Zandvoort en van Purmerend tot Hilversum. Samen vertegenwoordigen ze 2,6 miljoen Nederlanders en zijn ze een economisch blok dat verantwoordelijk is voor ongeveer 20 procent van het Nederlands BNP. Ze houden zich bezig met grote projecten die gemeente- en provinciegrenzen overschrijden. Ze spreken met elkaar over het bouwen van woningen, het verbeteren van de leefkwaliteit of de mobiliteit van hun inwoners. Een voorbeeld is de Noord-Zuidlijn in Amsterdam die ze uit willen breiden om de reismogelijkheden in de regio te verbeteren.

Vroeg aan tafel

Maar wat heeft de regio en de MRA te zoeken in Brussel? Nederland is er al vertegenwoordigd wanneer demissionair premier Rutte naar Brussel komt of EU-ministers er komen vergaderen. En dan is er ook nog het Comité van de Regio’s dat vanuit een regionaal oogpunt advies geeft op Europese wetgeving. Is zo’n vertegenwoordiging in Brussel dan wel nodig? 

“Ja”, stelt Küçükosmanoğlu. Het is belangrijk om al vroeg aan de tekentafel te zitten, legt hij uit in zijn kantoor. Op de tafel liggen krantjes van Politico en op zijn laptop laat hij zien waar hij de afgelopen tijd mee bezig was. Een volle agenda met afspraken bij de Nederlandse EU-ambassade of evenementen die hij samen met andere regio’s organiseert om de lokale wensen over mobiliteit, circulaire-economie en waterstof op de kaart te zetten. 

Een vinger in de pap

De afgelopen tijd heeft Küçükosmanoğlu zich onder andere bezig gehouden met Europese wetgeving over transport. Het Trans-European Transport Network (Ten-T). De EU wil ervoor zorgen dat transportnetwerken, van metrolijnen en treinsporen tot vaarwateren, goed op elkaar aansluiten. Belangrijke knooppunten als Amsterdam spelen daar een grote rol in. Reden voor Küçükosmanoğlu om zich met de wet te bemoeien. Zo stond er een zin in de concept-wet die bepaalde dat de verbinding tussen knooppunten beter moet worden. Samen met andere lokale vertegenwoordigers sprak de MRA met een Europarlementariër om de zin aan te passen. Nu staat er dat niet alleen de verbinding beter moet worden, maar ook het knooppunt zelf. Dat geeft ruimte voor toekomstige investeringen in Amsterdam en de regio.

En dan is er ook nog belangrijke wetgeving voor producenten. Denk bijvoorbeeld aan de producent van een telefoon. De EU wil dat zij tijdens de productie al rekening houden met hoe straks, als het product kapot is, het recycled kan worden. De gebruikte grondstoffen moeten makkelijk te scheiden zijn en dat betekent dat ook gemeentes aan de slag moeten. De wet is al zo goed als afgerond dus er nog iets aan veranderen kan niet. 

Toch is het goed om zoiets in de gaten te houden, legt Küçükosmanoğlu uit. De MRA hield de wet sinds het begin bij en is zich nu dus al aan het voorbereiden. Moeten we de manier waarop we afval ophalen bijvoorbeeld aanpassen, is een vraag die gesteld werd. Telefoons belanden immers gewoon in de afvalbak. En zijn er al andere initiatieven waar iets mee kunnen? Het is soms een kwestie van vooruitlopen op de feiten. Pas actie ondernemen wanneer de wet van kracht gaat, is te laat. 

Pilot

Lokale overheden zien steeds meer in dat wat er in Brussel gebeurt grote invloed heeft op regionaal niveau. Het zijn immers gemeenten en provincies die wetgeving moeten uitvoeren. Ook de MRA zag dat in en startte een Europese pilotproject. Voor twee jaar lang blijft de MRA actief in Brussel. Heeft het wat opgeleverd, dan gaan ze door. Voorlopig kunnen we Küçükosmanoğlu dus nog wel even tegenkomen in het Europees Parlement of de straten rondom de instanties.