Van 25 grote spoorwegmaatschappijen in Europa hebben reizigers de slechtste algemene ervaring met de Eurostar. Ook de NS doet het niet zo goed. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Transport & Environment (T&E), een Europese koepelorganisatie die duurzaam transport promoot. De twee spoorwegmaatschappijen krijgen respectievelijk een eindscore van 4.9 en 5.3 op 10. De Italiaanse spoorwegmaatschappij Trenitalia scoort het beste, met een 7.7.
T&E keek onder andere naar de prijs van tickets, punctualiteit, hoe makkelijk het is een ticket te boeken, de compensatie als er iets misgaat en hoe makkelijk het is een fiets mee te nemen in de trein. Het doel van het rapport is om de treinmaatschappijen van elkaar te laten leren en om de EU aan te zetten hen te ondersteunen door wetgeving.
Hoogste prijs voor de laagste kwaliteit
Neem je de trein, auto of toch het vliegtuig? Voor reizigers is voornamelijk de prijs van een treinticket belangrijk bij het maken van deze afweging. Maar verschillende spoormaatschappijen in Europa vragen erg afwijkende prijzen. Een ritje met de Eurostar kost bijna twee keer zoveel als een gemiddelde treinreis op het Europese spoor.
Maar een hogere prijs betekent niet dat je een goede kwaliteit terugkrijgt. De Eurostar is bijvoorbeeld vaak te laat of rijdt helemaal niet meer, er zijn geen nachttreinen beschikbaar en ook kun je geen fiets meenemen in de trein.
En Nederland dan?
Ook de NS bungelt onderaan het lijstje. We doen het zelfs slechter dan de Deutsche Bahn! Ten eerste zijn de Nederlandse prijskaartjes erg duur. Ook blijken reizigers de reis over het algemeen niet zo comfortabel te vinden. Er is bijvoorbeeld geen catering aan boord, de wifi werkt vaak niet goed, en in veel treinen zijn geen stopcontacten te vinden in de tweede klas.
Maar de NS doet ook wat dingen goed: de treinen hebben relatief weinig vertraging. En in vergelijking met andere Europese treinmaatschappijen compenseert de Nederlandse dienst ruim bij vertraging of uitval.
Tips en tops
Om de treinmaatschappijen en de EU tot actie aan te zetten doet de organisatie Transport & Environment een paar aanbevelingen. Ze leggen veel verantwoordelijkheid bij de politiek. Zij maken immers het beleid, niet de treinmaatschappijen zelf.
Ten eerste moeten reizigers hun treintickets makkelijk kunnen doorverkopen op een eerlijke manier. Het is volgens T&E de taak van de EU om de treinmaatschappijen dat op te leggen. Ook is het aan de nationale overheden en de EU om het gebruik van het spoor goedkoper te maken, aldus het rapport. Vervoerders betalen namelijk een vergoeding voor het gebruik van de treinrails, bovenleidingen en perrons. Daarnaast vindt T&E dat de belasting op treintickets omlaag moet.
Een verbetering die alleen bij de treinmaatschappijen ligt, heeft betrekking op compensatie. T&E pleit voor een gedeeltelijke compensatie bij vertraging van meer dan vijftien minuten, en een volledige vergoeding als de trein meer dan een uur vertraagd is. Genoeg werk aan de winkel dus!
Van een Europees treinticketsysteem tot de Rotterdamse haven, de ontwikkelingen die Nederlanders gaan raken zetten we elke twee weken voor je op een rijtje in de mobiliteitsnieuwsbrief. Abonneer je hier.