Ruim 75 Europese verkeersorganisaties en steden, waaronder Amsterdam, slaan alarm over de handelsdeal tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten. In een gezamenlijke brief aan de Europese Commissie, het Europees Parlement en de lidstaten schrijven zij dat het plan om Amerikaanse voertuignormen te erkennen “het risico op meer verkeersdoden en vervuiling op EU-wegen aanzienlijk vergroot”.
De ondertekenaars verwijzen naar de EU–VS-verklaring van augustus dit jaar, waarin staat dat beide partijen “de normen voor auto’s van elkaar willen accepteren en wederzijds erkennen”. Volgens hen zou dat betekenen dat voertuigen die in de VS zijn goedgekeurd, zoals zware pick-ups en SUV’s, straks ook in Europa kunnen worden verkocht zonder dat ze aan Europese veiligheidseisen voldoen.
“De gezamenlijke verklaring zet Europese levens op het spel”, staat in de brief. “Sinds 2010 daalde het aantal verkeersdoden in de EU met 36 procent, terwijl het in de VS juist met 30 procent steeg.”
Zwaarder en gevaarlijker
De ondertekenaars waarschuwen dat Amerikaanse auto’s vaak zwaarder en gevaarlijker zijn voor voetgangers en fietsers. Ook ontbreken er verplichte veiligheidsvoorzieningen, zoals automatische noodremmen of bescherming van voetgangers bij een botsing. Uit Nederland ondertekenden de Fietsersbond, de Dutch Cycling Embassy en de gemeente Amsterdam de brandbrief. Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst zegt tegen EenVandaag: “Ik kan geen goed argument verzinnen om de veiligheid van onze kinderen aan te tasten met een deal. Ik vrees echt voor veel meer verkeersdoden.”
De organisaties wijzen er ook op dat Amerikaanse auto’s meer uitstoten. Terwijl de EU vanaf 2026 strengere regels invoert voor rem- en bandenslijtage, schrapt de VS juist zijn uitstootregels. “Lagere Amerikaanse normen accepteren zou onverdedigbaar zijn”, schrijven ze.
Verschillende regels
Eerder sprak Europese Raad voor Verkeersveiligheid (ETSC) zijn zorgen uit over het handelsakkoord. Destijds schreef Brusselse Nieuwe al: de regels in de EU verschillen sterk met die van de VS. In Europa gelden bijvoorbeeld verplichte tests voor voetgangersveiligheid en rijhulpsystemen zoals snelheidsassistentie. In de VS zijn die eisen er niet. Ook technische details, zoals verlichting en spiegels, verschillen.
Het handelsakkoord van 21 augustus spreekt de wens uit om die regels gelijk te trekken. Fabrikanten hopen zo kosten te besparen, maar verkeersorganisaties vrezen dat Europa zijn standaarden verzwakt.
Hoger op de agenda
Nu 75 verkeersorganisaties en steden deze zorgen delen komt het hoger op de agenda. “Europa bouwde zijn reputatie op met strenge veiligheidsregels”, besluiten ze. “Amerikaanse standaarden overnemen zou decennia van vooruitgang tenietdoen.” De Europese Commissie laat vooralsnog weten dat het handelsakkoord nog verder moet worden uitgewerkt.
Rijdt de Cybertruck binnenkort op de Europese wegen? Volg het dossier op de voet met een abonnement op de Nieuwsbrief Mobiliteit. Daarin praat eindredacteur Sander van Vliet je elke twee weken bij met verdiepende verhalen, interviews en nieuws.