Europees plan om treintickets te vereenvoudigen al eerder mislukt

Ursula von der Leyen wil met haar nieuwe Commissie straks een plan in leven roepen om het kopen van treinkaartjes met verschillende vervoerbedrijven makkelijker te maken. Alleen is een soortgelijk initiatief al eerder gestrand.

3 min. leestijd
(Bron foto: iStock)

Lange wachttijden, gemiste overstappen, en vooral heel veel verschillende kaartjes. Treinreizen door Europa is vaak niet zo efficiënt. Het is nu vaak veel makkelijker om het vliegtuig te pakken. Maar als het aan Von der Leyen ligt, komt daar verandering in. 

Met het ‘enkel-ticket-systeem’ moet het kopen van treintickets voor internationale reizen veel makkelijker worden. Eén platform, één overzicht, en één kaartje met een paar klikken in je mailbox. Maar het systeem heeft nog wel een paar grote obstakels voor de boeg.

Klinkt bekend?

Het plan kan je misschien bekend in de oren klinken, want Von der Leyen heeft een paar jaar geleden een soortgelijk initiatief in het leven geroepen: het zogenaamde ‘multimodale digitale mobiliteitsdiensten-initiatief (MDMS)’. Hoewel de naam lastig is om te onthouden, is het idee erachter behapbaarder. 

“Het is het beste te vergelijken met het systeem uit de luchtvaart, alle gegevens van alle vliegtuigmaatschappijen zijn bekend. Je kan dus met de KLM naar Buenos Aires vliegen en daar dan weer een lokale maatschappij boeken om naar een kleinere stad te gaan.” Dat vertelt Wim van de Camp, speciaal adviseur voor de huidige Eurocommissaris voor Transport, Adina-Ioana Vălean. Hij heeft de ontwikkeling van het multimodale systeem op de voet gevolgd en gestuurd. 

Maar het multimodale systeem heeft niet alleen betrekking op de trein, vertelt Van de Camp: “De bedoeling was dat er een integraal systeem kwam waarbij je bij wijze van spreken de trein naar Groningen boekt, dan de bus naar Uithuizermeeden, en daar wellicht nog een fiets kan huren.” 

NS in opstand

Vorig jaar is het initiatief echter gestrand, voornamelijk vanwege grote treinmaatschappijen die alles doen om een verslechtering van hun concurrentiepositie te voorkomen. “Eén van de grootste problemen is dat de grote treinmaatschappijen, met name de Fransen en de Duitsers, bovenop hun data zitten. Ze doen niet alleen aan dataprotectie, maar zelfs aan data-isolatie”, aldus Van de Camp. 

Ook de NS speelde een rol bij het vallen van het MDMS-initiatief. Zij zijn onderdeel van de ‘Gemeenschap van Europese Spoorweg- en Infrastructuurondernemingen (CER)’. “En de CER heeft tot op heden altijd de vertragingstactiek gebruikt”, legt Wim van de Camp uit.