Drielandentrein gaat Limburg met Duitsland en België verbinden

Waar reizigers van Luik naar Aken voorheen nog in Maastricht moesten overstappen, moet het dit jaar nog één enkele reis worden. Nederland, België en Duitsland zijn het erover eens. Er moet een drielandentrein komen.

2 min. leestijd
(Bron foto: iStock)

Dit jaar nog komt er mogelijk een trein die Maastricht verbindt met de Duitse stad Aken en met Luik in België. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) heeft een overeenkomst getekend over de komst van deze drielandentrein.

Op dit moment kan het best lang duren voor je vanuit Maastricht in Aken of Luik belandt. Naar Aken gaat iedere half uur een trein, maar ook een bus die een uur lang door de heuvels rijdt en om de tien minuten een halte aandoet. De enige trein naar Luik is een verouderde stoptrein en de rit duurt bijna drie kwartier. Bovendien is er geen directe verbinding van Aken naar Luik.

Overstappen en mogelijke wachttijden gooien dus roet in het eten. De nieuwe treinverbinding zonder overstap moet de reis tussen de drie steden comfortabeler maken.

Drielandentrein

“Als je in een grensregio woont, is het belangrijk dat goed grensoverschrijdend openbaar vervoer ervoor zorgt dat je in de hele regio aan het werk kan of een opleiding kan volgen”, zegt Heijnen. “Maar hoe logisch dit ook klinkt, in de praktijk is het een enorme klus om te realiseren. Treinen moeten worden aangepast, dienstregelingen moeten op elkaar aansluiten en vervoerders moeten samenwerken.” De overeenkomst zet in ieder geval een stap in de juiste richting.

De trein moet het niet alleen makkelijker maken om uitstapjes te organiseren, de trein moet ook er ook voor zorgen dat bewoners van de grensregio’s gemakkelijker in het buitenland aan het werk kunnen. De verbinding kan zo ook de economie positief beïnvloeden.

Praktische zaken

Als voorbereiding op de lancering van de drielandentrein in december, werd veel werk verricht. Zo zijn de treinen omgebouwd zodat ze ook op het Belgische spoor kunnen rijden en zijn er afspraken gemaakt over de inzet van zowel Nederlands als Belgisch personeel op het traject. Belangrijk punt: er komt geen daadwerkelijk nieuw spoor te liggen. De verbinding wordt gemaakt op bestaande trajecten.

Er blijven nog een aantal praktische vragen, onder andere hoe de verkoop van de tickets zal gebeuren en wat de tarieven precies zullen zijn.

Voor meer mobiliteitsnieuws dat Nederland zal raken, abonneer je op onze nieuwsbrief