Per land in Europa gelden momenteel andere regels voor machines die niet voor de weg bestemd zijn. Een machine die in het ene land de weg op kan, mag dat niet in het andere land. Door alle regels gelijk te trekken wordt het gemakkelijker om met dergelijke machines in andere lidstaten te (laten) rijden, of om ze over de grens te verkopen. Door de administratieve rompslomp flink te verminderen, kan er veel geld worden bespaard.
Veiligheid als prioriteit
De nieuwe regels gaan gelden voor machines die niet sneller kunnen dan 40 km/u en niet meer dan drie zitplaatsen hebben. Eerst moeten het Europees Parlement en de lidstaten nog formeel goedkeuring verlenen. Zodra dat gebeurt, kan de Europese Commissie nog twee jaar wachten met de nieuwe regels bekendmaken. Wel is al duidelijk waar de regels over gaan. Van rem-inrichting tot ruitenwissers en van verwarming tot banden. Ook zal het veiligheidsniveau van de machines door heel de Europese Unie worden verhoogd en komen er strengere voorschriften. Zo geldt sinds 2021 in Nederland een kentekenplicht voor niet voor de weg bestemde mobiele machines die wel de weg opgaan, de verwachting is dat dit straks door heel Europa zal gelden.
Miljoenenbesparingen
Als in alle lidstaten dezelfde regels gelden scheelt dat ook weer veel aan administratieve lasten. Bedrijven hoeven dan bijvoorbeeld niet voor elk land apart toestemming te krijgen om hun machines te verkopen. Meer dan de helft van alle in de EU geproduceerde mobile machines worden in een andere lidstaat verkocht. Al die producten moeten steeds worden gecontroleerd of ze wel aan de nationale wetgeving voldoen, wat een enorme administratieve operatie is. Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dan ook dat het bedrijven per jaar meer dan drie miljoen euro kan schelen. Over een periode van tien jaar wordt zelfs een totale kostenbesparing van meer dan 800 miljoen euro geschat.
Ruimte voor verschil
Voor de Nederlandse onderhandelaars was het belangrijk om software updates en cyber security mee te nemen in de nieuwe Europese regels, naast het reguleren van de uitstoot van geluid en CO2. Ondanks dezelfde regels is er nog steeds ruimte voor verschillen tussen landen. Als machines het wegdek kunnen beschadigen omdat ze te zwaar zijn of als er veiligheidsrisico’s zijn, kunnen lidstaten ervoor kiezen de machines toch van de weg te weigeren, zelfs als ze aan de nieuwe regels voldoen.