In 2017 al lanceerde de EU het Women in Transport Platform. Het moest de kansen van vrouwen in de transportsector vergroten. Van alle werknemers in de transport in de EU is maar 22 procent vrouw en dat terwijl de sector met een personeelstekort kampt. In Nederland werken bijvoorbeeld ruim 19.000 vrouwen in het wegvervoer. Dat is zo’n 12 procent van de Nederlandse medewerkers.
Zeven vrouwen
Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD) buigt zich ook over het probleem. Ze vroeg zich af: wat weerhoudt vrouwen ervan om een baan te zoeken in deze mooie transportsector? Ze ging daarom met zeven Nederlandse vrouwen uit de sector in gesprek.
Ze bracht ze naar hun werk in haar auto en vroeg ze naar hun bevindingen. Wat vinden ze zo leuk aan hun baan? En welke obstakels komen ze tegen?
“Wat ik ze hoorde zeggen is dat er een bepaald beeld heerst, stereotyperingen”, zegt Nagtegaal. “Er zijn mannen- versus vrouwenberoepen. Dat zie je al terug als kind wanneer je als meisje in een poppenhoek wordt gezet en als jongen een blokkendoos krijgt.” Het is een van de vele zaken die haar medepassagiers haar toevertrouwen.
Obstakels
Treinmachinist Linda ervaart die stereotypering aan den lijve. “Ik stap aan de voorkant van de trein in en reizigers zien me niet”, vertelt ze aan Nagtegaal. “Pas als je uitstapt, zien ze dat je een vrouw bent. Dan zeggen ze: ‘Wat leuk! Jij zit dus in de cabine voorin!'”
Nagtegaal was onder de indruk van de 20-jarige Lola die bij de luchthaven Rotterdam – The Hague Airport als beveiliger werkt. Traditioneel een mannenberoep. “Lola is niet een hele grote dame, maar staat haar mannetje en als beveiliger moet je een bepaalde uitstraling hebben”, zegt Nagtegaal. Zo’n baan kan intimiderend lijken voor vrouwen die werk zoeken.”
Vrachtwagenchauffeur Corina gaf aan dat ze een paar jaar geleden tijdens haar koffiepauzes nauwelijks een vrouw tegenkwam. Het aantal vrouwen ziet ze gelukkig langzaamaan toenemen. Veiligheid is hierbij ook van belang. Je moet je ’s avonds bij het tanken, het laden of het overnachten wel veilig voelen op een truckparking, vindt Nagtegaal.
Maar waarom is dat nou belangrijk, vrouwen in de transportsector? Nagtegaal is geen voorstander van een vrouwenquotum. “Bedrijven moeten niet gedwongen worden een bepaald percentage vrouwen aan te nemen”,’ vindt ze. Zij gelooft meer in de bottum-up-benadering. Het moet aantrekkelijker worden voor vrouwen en ze moeten geïnspireerd worden.
De oplossing
Deel van de oplossing is het beeld dat heerst, veranderen. “Je moet met rolmodellen proberen te laten zien waarom het ook voor een vrouw leuk kan zijn om dit vak uit te oefenen”, zegt ze. Maar waardering is ook belangrijk volgens Nagtegaal. Mannen en vrouwen moeten in de sector hetzelfde loon krijgen. De wetgeving inzake loontransparantie moet daaraan bijdragen. Die wetgeving moet het makkelijker maken om te zien of een werknemer gemiddeld minder betaald wordt dan andere werknemers met dezelfde functie.
Ze neemt haar bevindingen mee in haar rapport over de sector. Eind maart wordt erover gestemd in het Europees Parlement. Voor de zomer hoopt ze dat het voltallige Parlement erover zal stemmen en dat het rapport met een grote meerderheid wordt aangenomen.
Om de vrouwen uit het werkveld een podium te geven, heeft ze haar gesprekken met vrouwen in de transportsector opgenomen. De zeven afleveringen worden vanaf 15 maart uitgezonden via YouTube. Vanaf dan komt elke week een nieuwe aflevering online.