Brussel zet in op snellere treinverbindingen: van Berlijn naar Kopenhagen in vier uur

Met nieuwe spoorlijnen, kortere reistijden en een Europees “Skyscanner voor treinen” wil Brussel het continent letterlijk dichter bij elkaar brengen.

3 min. leestijd
Frankfurt am Main, Germany - Aug. 19, 2023: An inspector checks the e-ticket of a young woman in front of an ICE high speed train from the Deutsche Bahn railway company in Frankfurt Central Station.
ICE-trein in Frankfurt. (Foto: iStock).

De Europese Commissie wil dat de trein sneller én makkelijker wordt. Ze presenteerde een plan om het netwerk van hogesnelheidstreinen flink uit te breiden. In 2040 moeten de hoofdsteden van Europa met elkaar verbonden zijn via treinen die minstens 200 kilometer per uur rijden. Daarmee wil Brussel korteafstandsvluchten en lange autoritten minder aantrekkelijk maken, en tegelijk de economie en het toerisme versterken.

Tijdens de persconferentie sprak de Eurcommissaris Apostolos Tzitzikostas van “een verenigd Europa” waarin burgers en bedrijven letterlijk dichter bij elkaar komen. Op de achtergrond draaide een gelikt filmpje waarin Europese steden naar elkaar toe schoven. “Reisafstanden worden kleiner, Europa wordt efficiënter”, klonk het.

Op dit moment ligt er ongeveer 12.000 kilometer hogesnelheidsspoor, vooral in West-Europa. Dat moet worden verdubbeld, zei Tzitzikostas. Nieuwe lijnen moeten vooral Midden- en Oost-Europa beter verbinden, waar spoorverbindingen nu nog beperkt zijn.

Reistijden

De plannen moeten reistijden flink verkorten: van Berlijn naar Kopenhagen in vier uur in plaats van zeven, van Sofia naar Athene in zes uur in plaats van bijna veertien. Ook verbindingen tussen Parijs en Lissabon en tussen de Baltische hoofdsteden moeten sneller en eenvoudiger worden. Nederland wordt niet apart genoemd, maar maakt via het internationale TEN-T-netwerk deel uit van de noordwestelijke as richting Duitsland en België. Zie hier alle treinverbindingen die de Commissie wil versnellen.

Tzitzikostas schetste vier pijlers voor het actieplan: investeren in infrastructuur, zorgen voor betere regels, meer samenwerking tussen spoorbeheerders en sterkere Europese coördinatie. Zo komt er een strategie voor de financiering van nieuwe lijnen, goed voor naar schatting 550 miljard euro aan investeringen, en wil de Commissie veiligheidssystemen (ERTMS) versneld invoeren. Ook werkt Brussel aan een markt voor tweedehandstreinen, nieuwe standaarden voor aanbestedingen en onderzoek naar “de volgende generatie” treinen. “Een nieuwe trein bestellen duurt nu soms zes jaar”, waarschuwde Tzitzikostas. “We kunnen deze sector niet verliezen aan Azië.”

Treintickets

Daarnaast wil de Commissie dat internationale treinreizen veel makkelijker worden. Begin 2026 komt er een voorstel voor een Europees ticketsysteem, “een soort Skyscanner voor treinen”. Daarmee kunnen reizigers met één klik een internationale reis boeken, eventueel gecombineerd met een vlucht of bus. “Eén ticket, één klik,” zei Tzitzikostas. “Dat is hoe we Europa dichter bij elkaar brengen.” De plannen voor dat ticketsysteem zijn er al langer, maar tot nu toe is het optuigen van zo’n multimodaal systeem niet gelukt. Eerder legde Wim van de Camp, speciaal adviseur van de Europese Commissie, aan Brusselse Nieuwe uit waarom.

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen met een abonnement op de Nieuwsbrief Mobiliteit. Daarin praat eindredacteur Sander van Vliet je elke twee weken bij over het laatste mobiliteitsnieuws. Abonneer je nu en ontvang volgende week een verdiepend verhaal over de plannen van de Europese Commissie.