Europese trein op stoom

2 min. leestijd
Sens, France – 19 September 2010: A french high speed train passing through a field.

Europeanen moeten de auto uit, het vliegtuig voor korte afstanden negeren en verleid worden om meer met de trein te reizen. Dat is de kern van de voorstellen die Frans Timmermans namens de Europese Commissie vandaag presenteerde.

En als we dan toch in de auto willen blijven zitten, moeten we wel schoon rijden. Dus elektrisch of op waterstof. Om dat aantrekkelijk te maken moet er om de 60 kilometer langs de snelwegen een oplaadpunt komen. Auto’s en vrachtwagens die op waterstof rijden moeten om de 150 kilometer brandstof kunnen krijgen.

Verleiden

Maar plannen alleen is niet voldoende realiseert Timmermans zich. “We moeten mensen verleiden om niet meer het vliegtuig te nemen. Tussen Brussel en Amsterdam gaat vier tot vijf keer per dag een vlucht door de lucht. En mensen nemen die omdat ze het comfort prettig vinden.”

Hij wil dat reizen per trein net zo aangenaam wordt. Mensen moeten verleid worden. “Het is niet alleen een kwestie van prijzen”, aldus Timmermans.

De service bij treinen is gebrekkig. Wie een kaartje wil kopen van een willekeurig station in Nederland naar bijvoorbeeld Barcelona heeft met verschillende treinmaatschappijen te maken en heel veel kaartjes. “Dat moet makkelijker. Gewoon één ticket en tegen scherpe prijzen.”

Die prijzen kunnen omlaag door een einde te maken aan de verschillende btw tarieven die landen nu nog hanteren als het om treinkaartjes gaat. “Naar een zo laag mogelijk tarief”, stelt de Nederlandse Eurocommissaris voor.

Samen

En dan is er nog de samenwerking tussen de luchtvaartmaatschappijen en de treinondernemingen. Ook dat kan beter. “Treinen die stoppen bij luchthavens, maar ook treinen die aansluiten op bepaalde vluchten. Zoek de samenwerking!”, riep hij tijdens de presentatie van de plannen uit.

Dan moet er natuurlijk wel meer spoorrails komen, zodat er de komende tijd meer treinen kunnen rijden. Timmermans wil dat er een versnelling komt van wat heet het TEN-T netwerk. Dat is een netwerk van spoor, binnenwateren, kustvaartroutes en wegen en het verbindt 424 grote steden met havens, luchthavens en spoorwegterminals. Zo kunnen passagiers tussen Kopenhagen en Hamburg in 2,5 uur met de trein reizen, in plaats van de 4,5 uur die vandaag nodig is.

Ook wil de Europese Commissie dat er meer verbindingen tussen buurlanden komen.

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie