Dorien Rookmaker: “Dit is de leukste baan die ik ooit heb gehad”

5 min. leestijd

In februari 2020 kwam ze naar het Europees Parlement toen een extra zetel ontstond bij het uittreden van het Verenigd Koninkrijk. Ze was gemeenteraadslid voor D66 in Groningen, zat in de Eerste Kamer voor Forum voor Democratie en fractie Otten. Na de eerste tijd zonder overkoepelende fractie in het Europees Parlement, sloot zij zich begin december 2021 aan bij de fractie waar ook JA21 en de SGP Europarlementariërs van deel uit maken. Nu neemt ze de telefoon op in haar woonplaats Hattem. Hoe gaat het met mevrouw Rookmaker?

Eigen baas

“Dit is de leukste baan die ik ooit heb gehad!”, antwoordt Rookmaker nog voor ik het vraagtaken achter mijn zin heb geplaatst. “Het is afwisselend, ik leer veel en ik ben mijn eigen baas”. Dat is voor u het voornaamste? “Ja. Ik vind het belangrijk om een eigen programma te hebben, geen partijbestuur en discipline die het voor je bepalen.” 

Maar u zou uzelf geen geboren politicus noemen? “Nee ik heb altijd in het bedrijfsleven gezeten, maar ben de politiek toen niet uit het oog verloren. Ik vond toen, net als nu, dat de politiek zich te veel met zichzelf bezighoudt”.

Vissers bespioneren

En dan toch voor dit speelveld gekozen? “Om de bubbel door te prikken, net zoals dat jullie dat proberen doen. Mensen in het Europees Parlement hebben geen benul van wat erbuiten gebeurt!”  

“Ik heb een mooi voorbeeld. Een tijd terug kwam het idee op om vissersboten te voorzien van camera’s – om te controleren of de vissers hun werk correct uitvoeren. Toen vroeg ik aan collega’s: hoe zou u het vinden, een camera zo op kantoor, gericht op de laptop? Ik kreeg blikken alsof ze het in Keulen hoorden donderen”. 

De vier speerpunten van Rookmaker

Op de vraag welke thema’s het Europarlementslid hebben geboeid, weet Rookmaker erg gestructureerd te antwoorden: “Ik heb vier speerpunten waar ik achtersta: transparantie, meer directe democratie, uitbreiding van de EU met de Westelijke Balkan en tot slot een Europees netwerk van hogesnelheidstreinen”.

Beginnen bij transparantie dan maar? “Exact. We hebben de technische vaardigheden en gegevens om een Europese kaart te maken, bijvoorbeeld een website, waar eenieder met één klik kan zien waar het geld naartoe gaat. Wie er verantwoordelijk voor is. Zo kunnen we het vertrouwen in de politiek herstellen.” 

In één adem, vertelt ze door over directe democratie: “Ik wil de fractiediscipline doorbreken, mensen moeten meer zelfstandig te werk gaan en daarop aangesproken kunnen worden.

Witte rook voor de Balkan

Dan stokt het, een stilte voor de storm: “Ik ben – maar daar kan ik fout in zitten – een van de weinige Europarlementsleden die uitgesproken voorstander is van de uitbreiding van de Unie naar de Westelijke Balkan”. De intonatie verklapt dat we zijn aangekomen bij de voor Rookmaker meest bepalende kwesties.  

En dat is niet geheel toevallig: “Ik ben van huis uit risico-manager. In die hoedanigheid heb ik voor de Europese Unie gewerkt in Albanië en Macedonië. Daar zaten we samen met lokale overheden om bijvoorbeeld het rechtssysteem te verbeteren”. 

Dus de onderhandelingen mogen beginnen? “Per direct. Kosovo was al in 2008 klaar om toe te treden. De afscheiding en daaropvolgende onafhankelijkheid van Kosovo werd erkent door de Verenigde Staten maar niet door de Europese Unie. Dat werd tegengewerkt door lidstaten zoals Spanje uit vrees dat het een aanmoediging zou zijn voor separatistische groepen. Maar die vergelijking gaat niet op”.

Met de trein

En vier? “Hier ben ik zeer gepassioneerd over: ik wil dolgraag een uitgebreid Europees netwerk van hogesnelheidstreinen. Iedereen is vrij om zich te verplaatsen, maar met de vergrijzing en beklemmende omstandigheden van het autoverkeer, denk bijvoorbeeld aan de Brusselse ring, is dat niet evident.”

Maar het mag niet bij een idee blijven, dus heb ik meegewerkt aan een plan. Ik heb immers 10 jaar bij het spoor gewerkt, ik wil de Unie graag ondersteunen bij de verwezenlijking”, concludeert Rookmaker.

“Treinreizen is ideaal. Het is snel, veilig, gemakkelijk en mits goed gepland ook betaalbaar.” U neemt dan ook de trein van Hattem terug naar Brussel? “Klopt. Eerst naar Zwolle en dan naar Schiphol. Vandaar de TGV richting Brussel.” 

En mag ik vragen wat dat enkeltje u kost? “95 euro, veel te veel eigenlijk. Daarom moeten we Europa letterlijk verbinden. Laten we de spanning uit de lucht halen en in de sporen steken. Het is een apolitiek thema, dit moet lukken.” De treinkwestie vormt voor Rookmaker dan ook het hoogtepunt in twee jaar Europarlement.

Het dieptepunt?

“Het onderling gebakkelei van de verschillende groepen in het Europees Parlement op een toon waar weinig constructieve zaken uit kunnen voortkomen. Dat zie je bijvoorbeeld bij het migratiedebat: volledig vergiftigd.”

Toch heeft u zich onlangs, tegen alle verwachtingen in, aangesloten bij een fractie in het Europees Parlement: de Europese Conservatieven en Hervormers (ECR). Waarom? 

“Ze hebben mij gevraagd. De 4 speerpunten die ik heb, gaan naadloos over in de 10 zaken waar zij zich voor inzetten. Ik kan mijn punten zo beter te berde brengen en tegelijkertijd stemmen zoals ik gewend ben.”

En dat gaat niet gepaard met onderling gebakkelei? “Nouja, soms wel. Maar er is steevast aandacht voor een constructieve oplossing en daar heb ik vertrouwen in”.

Smaakt naar meer

“Dat zeker wel. Dit beroep ligt me en geeft me veel kansen: ik wil meer mensen leren kennen, vooral de andere Europarlementariërs.” En met dat goede voornemen voor het nieuwe jaar is de cirkel rond en valt de telefoon terug op de haak in Hattem.

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie